محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهر تهران اظهار داشت: هر واگنی که برای شهر تهران قبل از این گرانی ها خریداری می شد 5 میلیارد تومان بود؛ یعنی هر قطاری که 7 واگن دارد ، ۳۵ میلیارد برای شهرداری تهران تمام می شد.
وی افزود: هم اکنون یک قطار با 7 واگن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی قبلا با یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای شهر اتوبوس خریداری می کرد، گفت: هم اکنون به طور متوسط هر اتوبوس ۵ میلیارد تومان خریداری می شود.
علیخانی ادامه داد: برای تکمیل حمل و نقل تهران در حوزه اتوبوسرانی به 3 هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم که اگر هزینه متوسط این اتوبوس ها را ۴ میلیارد تومان در نظر بگیریم بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط برای ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و خرید اتوبوس های نو نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش ها شهر تهران به 3 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد چراکه بیشتر و یا به نوعی همه ی اتوبوس های موجود شهر تهران فرسوده هستند و به همین دلیل باید نوسازی شوند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: هم اکنون اتوبوس های موجود به ناچار کار می کنند چراکه اتوبوس وجود ندارد؛ اگر اتوبوس باشد اینها اکثرا از رده خارج هستند.
علیخانی عنوان کرد: ورود اتوبوس از خارج ممنوع است و فقط باید از داخل اتوبوس تهیه کرد اما در داخل کشور هم با توجه به نبود قطعات بیشتر شرکت های اتوبوسرانی تعطیل شده اند و فقط ایران خودرو دیزل که شورای شهر برای آن اعتبار در نظر گرفت و شهرداری تهران هم با این گروه صنعتی قرارداد بست، خط این شرکت راه افتاده و توانستند با قطعاتی که در انبار داشتند ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس برای شهرداری تهران بسازند و آن را تحویل دهند.
خبرنگار: مینا افسریان
نظر شما